Dansk Sprogmodel Konsortium
Vi er nu medlem af Dansk Sprogmodel Konsortium som det første gymnasium.
Dansk Sprogmodel Konsortium startede i juni 2024. Det er Alexandra Instituttet, IBM Danmark og Dansk Erhverv, som forsøger at skabe danske sprogmodeller sammen med bl.a. 3 universiteter, flere kommuner fx Århus og større virksomheder, som ønsker at træne AI-baserede sprogmodeller på dansk (https://alexandra.dk/dansk-sprogmodel-konsortium/). Det vil blive begrænsede sprogmodeller, som grundlæggende skal baseres på dansk sprog, dansk kultur, danske data, danske værdier samt fokus på datasikkerhed og grøn energi.
Som digitaliseringsminister Marie Bjerre udtaler: ”Det er en stor styrke for Danmark, at innovative kræfter på tværs af erhvervslivet og den offentlige sektor går sammen om at investere i at udvikle danskbaserede sprogmodeller. Dansk initiativ og investeringslyst er vigtigt for, at vi kan høste gevinsterne ved teknologien i Danmark og værne om dansk sprog og kultur. Det er afgørende, at udviklingen sker ansvarligt og sikkert, så vi kan have tillid til modellerne”.
Favrskov Gymnasium hjælper med optræning af modellerne, idégenerering og afprøvning af modeller med eleverne i fagene (som de forskellige virksomheder udvikler) og tilbagesender evalueringer. Der vil løbende komme informationer her på siden.
Skriv gerne til Bente Rose Madsen, bm@o365.favrskov-gym.dk eller ring til 22818399, hvis I ønsker flere oplysninger
Pilotprojekt om AI i matematik
Vi er gået med i et pilotprojekt med TopTutors.com. De har lavet en sprogmodel, som er trænet på det danske pensum indenfor matematik. Vi får flere af vores matematiklærere til at teste sprogmodellen både i undervisningen og som lektiehjælp.
Derefter evaluerer vi modellen både sammen med lærerne og med eleverne.
Skriv gerne til Bente Rose Madsen, bm@o365.favrskov-gym.dk eller ring til 22818399, hvis I ønsker flere oplysninger
ChatGPT og AI: Inddragelse i undervisningen
Favrskov Gymnasium er sammen med 5 andre østjyske gymnasier gået sammen om et nyt udviklingsprojekt: Hvordan udvikler vi en didaktik, som er bevidst om de ændrede forhold AI og sprogmodeller som ChatGPT skaber, og hvad skal eleverne egentligt lære i en verden, hvor kunstig intelligens er et uomgængeligt vilkår – og hvordan skal de lære det?
I november 2022 blev ChatGPT lanceret, og siden lanceringen har der været fokus på snyd og plagiat i undervisningssektoren. For nogle fag kan AI og sprogmodeller endda udfordre fagenes identitet og formål, og digitale værktøjer som chatrobotter er nu også til stede i undervisnings- og eksamenslokalet, hvilket kan påvirke lærerens bedømmelsesgrundlag – både i hverdagen og til eksamen.
Tilstedeværelsen af AI og chatrobotter i undervisningen kan også udfordre den gode relation mellem elever og lærere og føre til mistillid og et uproduktivt fokus på benspænd og kontrol – det modsatte af hvad der skaber god undervisning og læring.
Styrket undervisning og læring
I ChatGPT/AI i undervisningen-projektet fokuserer vi på, hvordan AI og sprogmodeller kan styrke undervisningen og elevernes læring – lærere og elever skal være aktive medspillere ift. hvem der producerer viden, hvordan og hvorfor. Fremfor at betragte AI, chatrobotter og andre digitale ressourcer som et angreb på fagene og fagligheden, undersøger vi hvordan fagene og fagligheden udvides og antager nye former og kompetencer.
Projektet er støttet med midler fra Region Midt Uddannelsespulje og deler løbende viden med andre projekter, som undersøger AI og sprogmodellers indflydelse på undervisningen og eksamensformerne, herunder Aarhus Handelsgymnasium.
Ny undervisning og nye eksamensformer?
Projektet om ChatGPT i undervisningen står på to ben:
1) Projektet undersøger, hvordan man kan tænke AI og sprogmodeller ind i undervisningen, hvor det er meningsfuldt. Det kan fx være i forhold til idegenerering, dialog-værktøj, oversættelses- og stilistikøvelser og analyse og fortolkningsøvelser. Projektet rammer dermed ned i en grundlæggende diskussion af fremtidens kompetencer og dannelse.
2) Projektet undersøger, hvordan og hvornår man kan/bør begrænse AI og sprogmodellers indflydelse ift. fx skriftlige opgaver, den personlige stemme, kritisk tænkning og kildekritik og at turde give sig i kast med det, man ikke har svar på.
I projektets første år – skoleåret 2023-2024 – afprøver de deltagende skolers lærere aktioner i undervisningen med fokus på udvikling af tilgange til AI og sprogmodeller i undervisningen. Erfaringerne deles mellem skolerne ved seminarer i november 2023, februar 2024 og april 2024.
I projektets andet år – skoleåret 2024-2025 – arbejdes der fortsat med aktioner i undervisningen, men fokus vil ligeledes være på, hvordan disse kan indgå i nye eksamensformer, som afspejler den nye virkelighed med AI og sprogmodeller, som eleverne møder både før og efter deres gymnasietid. Projektets styregruppe er derfor i dialog med ministeriet ift. ønsker om dispensation til afprøvning af nye eksamensformer – både mundtligt og skriftligt.
Det er ligeledes et delmål med projektet at udvikle en skolebaseret kompetenceplan for at lære eleverne om kritisk stillingtagen og kildekritik, plagiat, læring og konstruktive måder at anvende hjælpemidler på – dette indebærer også et ønske om at nuancere definitionen af ”snyd”.
Spørgsmål og kontakt
De deltagende skoler og styregruppen bag projektet ønsker at dele erfaringer fra projektet med alle interesserede, og vi er meget bevidste om den store interesse for netop AI og sprogmodellers betydning for undervisning og eksamensformer – men for at kunne bidrage konstruktivt og seriøst til denne erfaringsudveksling, kræver det opsamling af erfaringer og afprøvning i praksis. Vi ønsker derfor at dele erfaringerne fra første del af projektet bredt efter seminaret i april 2024, som afslutter projektets første år med fokus på AI i undervisningen.
Har du spørgsmål til projektet, kan du rette henvendelse til styregruppen. Her på Favrskov Gymnasium er det Bente Rose Madsen, som er projektleder, og som kan kontaktes på bm@o365.favrskov-gym.dk eller 22818399, hvis du har spørgsmål til projektet.